Medicijnen, weefsel, stalen en bloed. Vanaf eind september laten Antwerpse ziekenhuizen medische transporten uitvoeren door drones. Ook het AZ Turnhout gaat onbemande toestellen inschakelen en in december volgt het Limburgse Jessa ziekenhuis. En dat is nog maar het begin. De UZ Gent werkt aan een ambulancedrone en er wordt gedacht aan het transport van organen. “Want in de lucht is geen file.”

Ziekenhuisnetwerken GZA en ZNA delen sinds eind vorig jaar één labo voor pathologische anatomie. In plaats van wagens af en aan te laten rijden met weefsel en stalen zal een drone het transport regelen tussen 21 locaties. “In de lucht is geen file”, zegt Mikael Shamim van ontwikkelaar Helicus. “Het vervoer zal sneller zijn en in de lucht zijn minder incidenten.”

Helicus zal vanuit het Antwerpse controlecentrum The Beacon de vluchten begeleiden. Daarvoor staat het in contact met luchtverkeersleider Skeyes. “Bij een dringend transport kunnen we automatisch een vluchtaanvraag sturen en binnen vijf minuten vertrekken”, klinkt het. “We beginnen met een dag per week.”

Ook het Antwerpse ziekenhuisnetwerk Helix zal de drones gebruiken voor transport tussen de zes ziekenhuizen. In december sluit Jessa aan met vestigingen in Hasselt en Herk-de-Stad. Ook tussen de twee campussen van AZ Turnhout wordt vanaf september met een drone gevlogen. Zij werken samen met dronebedrijf Skyports.

 

Ambulancedrone

Het transport via de lucht zorgt dat kwetsbaar weefsel en stalen minder lang onderweg zijn en dus sneller opnieuw in een veilige omgeving. “Het komt de kwaliteit ten goede. Het gaat om gezondheidszorg. Om levens van patiënten”, zegt Shamim die ook denkt aan het vervoer van donororganen. “Maar dat zijn complexe internationale operaties. Toekomstmuziek dus.”

Door het beperkt aantal vluchten in de opstartfase hangt aan het luchtvervoer wel een stevig prijskaartje vast. Hoeveel een vlucht kost, zegt Shamim niet. “Maar we willen uiteindelijk niet duurder zijn dan wegtransport.”

Het Gents universitair ziekenhuis verkondigde vorige zomer aan een ambulancedrone te werken, die zal worden uitgerust met een defibrillator. Die zou in 2020 aan de eerste vluchten beginnen. “Maar dat zal 2021 worden”, zegt een woordvoerder. “Anders dan de transportdrone kennen we de bestemming niet op voorhand. Dat maakt het allemaal wat complexer.”

 

Bron: Het Nieuwsblad – Anton Goegebeur